Puntúa de l'1 al 5 els següents aspectes de les noves seccions.
Pregunta 1 2 3 4 5
Disseny del nou entorn
Facilitat d’ús
Utilitat de les gestions que pots realitzar
Impressió general
fotografia guardons del V Premi Europeu d'Intervenció en el Patrimoni Arquitectònic

Lliurats els guardons del V Premi Europeu d'Intervenció en el Patrimoni Arquitectònic

Imatge: 
© Premi Europeu d’Intervenció en el Patrimoni Arquitectònic AADIPA
"Sensibilitat, minuciositat i respecte", d'aquesta manera és com el Jurat defineix les obres guanyadores a la 5a edició del Premi Europeu d'Intervenció en el Patrimoni Arquitectònic, celebrat a Barcelona el 17 de juny. L'acte s'ha dut a terme en el marc de la V Biennal Internacional d’Intervenció en el Patrimoni Arquitectònic AADIPA, i en el qual s’han fet públics els noms dels 15 projectes finalistes, els 4 projectes guanyadors i les 2 Mencions Especials de Restauració d’entre un total de 294 candidatures.

Elsa Ibar, directora general de Patrimoni Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya; Marc-Aureli Santos, director d’Arquitectura Urbana i Patrimoni de la Gerència de l’Arquitecte Cap de l’Ajuntament de Barcelona; Albert Civit, director de l’Institut Català del Sòl; Albert Gassull, director de serveis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona; Antoni Vilanova, president de l’AADIPA; i Assumpció Puig, degana del COAC, han fet lliurament dels guardons.

OBRES SELECCIONADES I GUARDONADES

En la categoria A) Intervenció en el patrimoni construït, de les 16 obres seleccionades, el jurat ha considerat que les 5 obres finalistes son:
-Hotel Nomad, Basilea, Suïssa. Buchner Bründler Architekten
-Estadi Olímpic de Hèlsinki, Hèlsinki, Finlàndia. k2s architects + Arkkitehdit NRT
-Reial Museu de Belles Arts (KMSKA), Anvers, Bèlgica. KAAN Architecten
-Brasserie Gallia, Pantin, França. Maxime Jansens Architecture + Erwan Bonduelle Architecture
-BIC Monasteri de San Pedro de Eslonza, Santa Olaja de Eslonza, Lleó. Rodríguez Valbuena Arquitectos

Entre els cinc finalistes, el jurat decideix atorgar el premi al projecte del Reial Museu de Belles arts (KMSKA) de la ciutat d’Anvers, Bèlgica, del despatx KAAN Architecten. Una decisió, fruit de valorar que d’una part, la complexitat i la gran escala no han estat impediment per resoldre de manera unitària i respectuosa la seva modernització; d’una altra, que la necessitat de la inserció de nous volums no ha alterat la percepció exterior i interior del museu, adaptant-se i acomodant-se a les noves necessitats. A més, el projecte, encara que redefineix la totalitat del museu, la percepció i autenticitat de l’edifici no es veu alterada malgrat el contrast entre zones. De fet, en algunes d’elles, el respecte a l’existent és màxim i en unes altres, les aportacions conviuen harmoniosament amb l’existent.

En la categoria B) Espais exteriors, de les 10 obres seleccionades pel jurat, les obres finalistes han estat 5:
-Deep Matter Garden, Capiago Intimiano, Itàlia. CE-A studio + Carlo Ezechieli
-The Dunbar Battery, Dunbar, Escòcia, Regne Unit. rankinfraser landscape architecture
-Passarel·la del Castell de Tintagel, Tintagel, Regne Unit. William Matthews associates + Ney & Partners
-Can Sau. Escenografia d’urgència, Olot, Girona. unparelld’arquitectes
-Plaça de la Sinagoga, Onda, Castelló. el fabricante de espheras, Grupo Aranea, Cel-Ras Arquitectura

El jurat decideix proclamar guanyadora l’obra Plaça de la Sinagoga d’Onda (Castelló) autoria de El fabricante de espheras, Grupo Aranea i Cel-Ras Arquitectura, una intervenció en el patrimoni arqueològic dels segles XI-XII que va ser declarat bé d’interès cultural el 1967. El projecte que s’ha desenvolupat en un enclavament molt degradat, aconsegueix posar en valor les restes trobades –antics palaus àrabs o les ruïnes d’una església cristiana–, que constaten la seva rellevància urbana passada, alhora que, aconsegueix adaptar el lloc com a espai de trobada. Destaca, a més, la solució per integrar els diferents nivells, la qual és capaç de recuperar antics murs i crear espais d’ombra jugant amb les llums que genera la gran estructura metàl·lica central que connecta el nivell superior. L’estratègica plantació de l’arbratge suavitza la materialitat del construït, generant amables zones d’estar, mentre que, la sobrietat de les línies i dels materials s’integren amb naturalitat en el context urbà. El resultat és un lloc arqueològic que es converteix en un espai viu i actual.

En la categoria C) Planejament, els 4 finalistes són:
-La planificació urbanística afavoreix el patrimoni. Vic, Barcelona. Ajuntament de Vic
-Estudi del paisatge urbà de la Nova Esquerra de l’Eixample. Barcelona. Sara Bartumeus, Anna Renau i Rosa Escala
-Pla Especial per al poble emmurallat Mas de Bondia. Montornès de Segarra, Lleida. Territorisxl
- Estudi previ per a la recuperació del Canal de la Infanta i Rec Vell. Barcelona. Eva Jiménez
Gómez, Xavier Llobet i Ribeiro i Ferran Sagarra i Trias

El jurat ha valorat com a guanyador l’Estudi del paisatge urbà de la Nova Esquerra de l’Eixample de Barcelona de les arquitectes Sara Bartumeus, Anna Renau i Rosa Escala. Proposta en la qual s’ha volgut ressaltar la singularitat i la sensibilitat mostrada a l’hora d’aproximar-se a un espai històric, donant valor no tant a edificacions físiques, sinó al negatiu d’aquestes, la memòria col·lectiva i les relacions que es generen entorn dels buits i els paisatges generats. Incidint a més, en què l’entorn de treball presenta la dificultat afegida de ser un espai que per a molts és part de la ciutat moderna i manca de valors patrimonials clars.

En la categoria D) Divulgació, els 5 finalistes són:
-Two Houses. Weimar, Alemanya. Verena von Beckerath.
-Registres Ibèrics DOCOMOMO: documentació i difusió del Moviment Modern. Barcelona. Fundació Docomomo Ibèrico
-Bones pràctiques de voluntariat per al Patrimoni Cultural Europeu. European Heritage Volunteers
-Patrimoni Industrial de Tbilisi. Geòrgia. MUA
-Re-Edificatoria. Barcelona. Adrià Goula

L’obra guanyadora és Two Houses de Verena von Beckerath. El jurat ha considerat la idea de posar en valor la història que exposa com uns arquitectes japonesos que van estudiar en la Bauhaus en els anys 20, més tard, van transmetre el coneixement arquitectònic en el seu propi país i com els seus alumnes, en el segle XXI, reben i es fan pròpia la història d’un patrimoni que va més enllà de la pròpia arquitectura. És per això que aquesta metodologia ha de ser premiada com a exemple de com el patrimoni ha de ser transmès, i de com s’ha de tancar el cercle


D'altra banda, entre totes les obres presentades s’atorga la Menció Especial de Restauració a la intervenció que des del punt de vista tècnic i metodològic ha destacat per la seva qualitat, precisió i respecte. S’ha considerat atorgar aquest reconeixement a dues obres, els programes de les quals tenen la característica d’oferir un lloc accessible i restaurat respectant la identitat de l’obra. D’una banda, el projecte Casa Batlló de Xavier Villanueva, Ignasi Villanueva, Mireia Bosch i Ana Atance, per oferir una restitució respectuosa i tècnicament d’alta qualitat que possibilita el ressorgiment d’un projecte inicial que ha desaparegut parcialment i aconsegueix la reconquesta d’una obra alterada. El segon projecte que ha rebut aquest reconeixement és la Torre de l’Església de Santa María Magdalena en Matapozuelos (Valladolid) de Pedro Rodríguez Cantalapiedra. La intervenció –també tècnicament d’altíssim nivell– permet el descobriment d’una part interior de l’edifici mitjançant un ascens a la torre que ofereix un nou ús: gaudir d’una inigualable panoràmica de l’entorn. En definitiva, l'obra exemplifica com les tècniques, el rigor i la metodologia implícites a una restauració, són més apreciables si el programa permet al públic donar vida al lloc




18/06/2021
Tornar