Propers Actes
Dc, 07 maig
De 18:30 a 20 hores
Club de Lectura: "Saber Habitar" Jenofonte
Club de Lectura: "Saber...
Del Dj, 08 maig fins Dv, 20 juny
De dilluns a divendres...
Exposició col·lectiva d’Arquitectes Sèniors de Lleida
Exposició col·lectiva d...
Dv, 09 maig
A les 13 h
Visita tècnica a la Biblioteca L’Alzina, de Palau-Solità...
Visita tècnica a la Biblioteca L...
Postgrau en Disseny de Producte. El paper de l'arquitecte en el camp del Disseny de producte
Imatge:
AIA
En el camp del disseny de producte l’arquitecte sempre ha tingut un paper molt important. Des dels “arts nous”, passant pel moviment modern i l’actualitat, l’arquitecte aporta un alt valor afegit a les peces que dissenya. De les cadires que es mantenen en els museus com a expressió d’una època o un moviment artístic, gairebé el 90% han estat dissenyades per arquitectes. Precisament, es considera que la primera escola que creà les bases del disseny industrial va ser la Bauhaus, fundada per l'arquitecte Walter Gropius l'any 1919.
Per altra banda, tal com fa veure Òscar Guayabero, professor del postgrau en Disseny de Producte de l’Escola Sert, tot i la crisi actual, “les empreses necessiten vestir-se i parlar, com les persones”. Per tant, si volen ser competitives, reconegudes i consolidar-se en els mercats han d’incorporar la innovació i el disseny en tots els seus processos. Les decisions de disseny van més enllà del producte, afecten al màrqueting, als sistemes de producció, la imatge de l’empresa, fins i tot els mitjans de promoció i venda d'un determinat producte. Les decisions de disseny en cadascú d’aquests àmbits són bàsiques per a l’estratègia empresarial.
En aquest sentit, estudis publicats pel centre tecnològic PRODINTEC reflecteixen que el 90% de les empreses que incorpora el disseny en el desenvolupament dels seus productes passa a considerar-lo imprescindible i ja no hi renunciarà. Les xifres demostren que és rendible.
A més, el disseny aplicat als productes genera també altres beneficis tangibles com la reducció de costos de producció, l'estalvi d'estocs, el benefici social de la creació d'ocupació, la diversificació industrial, l'obertura de nous mercats i la creació de noves empreses. Igual que ho fes el Werkbund alemany a principis dels segle XX, la innovació en el disseny és una estratègia bàsica amb la qual els països desenvolupats competeixen respecte aquells amb mà d’obra de baix cost i gran capacitat de producció.
Per altra banda, hi ha mercats vinculats al disseny on no hi ha crisi, sobretot els més vinculats a la tecnologia digital i la comunicació per Internet. Sectors com el dels vídeojocs, jocs on line o disseny web, on des de l’àmbit de la representació i el disseny gràfic l’arquitecte pot incorporar-se fàcilment. La Unió Europea obre periòdicament diverses convocatòries que subvencionen projectes de disseny de diversos àmbits i existeixen iniciatives col·lectives de dissenyadors que aglutinen socis de diferents països per optar a aquestes subvencions i possibilitar el desenvolupament d’idees i projectes que, d’altra manera, serien difícils de promocionar i trobar inversors.
POSTGRAU I FORMACIÓ EN DISSENY DE PRODUCTE
El Col·legi d'Arquitectes de Catalunya dóna suport al desenvolupament de l'arquitecte dins d'aquest àmbit i obre el Postgrau Disseny de Producte i la Jornada Monogràfica Innovació en el Disseny de Producte. Esperem sigui del vostre interès.
Fonts:
Centre Tecnològic PRODINTEC. "Guía Metodológica de Diseño Industrial PREDICA" [en línia]. Fundación PRODINTEC: Oviedo, 2006. [Consulta: 21 d’agost de 2014].
Guayabero, Òscar. "Más allà de Vinçon" [en línia]. Ara [Barcelona] 2 de febrer de 2011. [Consulta 21 d’agost de 2014]
Per altra banda, tal com fa veure Òscar Guayabero, professor del postgrau en Disseny de Producte de l’Escola Sert, tot i la crisi actual, “les empreses necessiten vestir-se i parlar, com les persones”. Per tant, si volen ser competitives, reconegudes i consolidar-se en els mercats han d’incorporar la innovació i el disseny en tots els seus processos. Les decisions de disseny van més enllà del producte, afecten al màrqueting, als sistemes de producció, la imatge de l’empresa, fins i tot els mitjans de promoció i venda d'un determinat producte. Les decisions de disseny en cadascú d’aquests àmbits són bàsiques per a l’estratègia empresarial.
En aquest sentit, estudis publicats pel centre tecnològic PRODINTEC reflecteixen que el 90% de les empreses que incorpora el disseny en el desenvolupament dels seus productes passa a considerar-lo imprescindible i ja no hi renunciarà. Les xifres demostren que és rendible.
A més, el disseny aplicat als productes genera també altres beneficis tangibles com la reducció de costos de producció, l'estalvi d'estocs, el benefici social de la creació d'ocupació, la diversificació industrial, l'obertura de nous mercats i la creació de noves empreses. Igual que ho fes el Werkbund alemany a principis dels segle XX, la innovació en el disseny és una estratègia bàsica amb la qual els països desenvolupats competeixen respecte aquells amb mà d’obra de baix cost i gran capacitat de producció.
Per altra banda, hi ha mercats vinculats al disseny on no hi ha crisi, sobretot els més vinculats a la tecnologia digital i la comunicació per Internet. Sectors com el dels vídeojocs, jocs on line o disseny web, on des de l’àmbit de la representació i el disseny gràfic l’arquitecte pot incorporar-se fàcilment. La Unió Europea obre periòdicament diverses convocatòries que subvencionen projectes de disseny de diversos àmbits i existeixen iniciatives col·lectives de dissenyadors que aglutinen socis de diferents països per optar a aquestes subvencions i possibilitar el desenvolupament d’idees i projectes que, d’altra manera, serien difícils de promocionar i trobar inversors.
POSTGRAU I FORMACIÓ EN DISSENY DE PRODUCTE
El Col·legi d'Arquitectes de Catalunya dóna suport al desenvolupament de l'arquitecte dins d'aquest àmbit i obre el Postgrau Disseny de Producte i la Jornada Monogràfica Innovació en el Disseny de Producte. Esperem sigui del vostre interès.
Fonts:
Centre Tecnològic PRODINTEC. "Guía Metodológica de Diseño Industrial PREDICA" [en línia]. Fundación PRODINTEC: Oviedo, 2006. [Consulta: 21 d’agost de 2014].
Guayabero, Òscar. "Más allà de Vinçon" [en línia]. Ara [Barcelona] 2 de febrer de 2011. [Consulta 21 d’agost de 2014]
8/09/2014